Szép, hibátlan állapotú, nagyméretű, kerámiából készült fácános szenteltvíz tartó.
Hátoldalán jelzés:
PÁLL ANTAL KOROND 1990Szélesség: 17. 5 cmMagasság: 25 cmSúly: 0. 7 kgNéhai Páll Antal – a „ haragos fazakas"
Az agyagát gyúrta / Verte megtapsolta / Korongját jól rúgta / Kit kellett meghívta / Kétszer segítségnek (Páll Lajos: Haragos fazakas)
Számos emlék fűz néhai Páll Antalhoz, a hagyományos korondi kerámia, a népi fazekasság egyik meghatározó egyéniségéhez, a nagyra becsült népművészhez. 1980 márciusában, a csíkszeredai múzeum munkatársaként nyitottam meg a kiállítását, a Mikó-várban. Előzetesen korondi lakásán együtt válogattunk ki munkáiból egy tárlatra való anyagot, melyekkel megpakoltuk Moszkvics személygépkocsiját. Estefelé már a kiállítóteremben díszelegtek csodaszép bokályai, tányérai, csempéi, korsói, kisszobrai, csodálóira vá rva. S a mester – e szépségek összebékítője, akit minden nyelven Páll Lajosnak hívnak – ahogy akkori megnyitó szövegemből idézem vissza – nem volt „ haragos", ahogy édes testvérbátyja, a költő és festőművész, Páll Lajos hozzá írt versében nevezi. Boldog volt, hiszen csíki csodálói körében is nagy elismertségre tett szert. Olyannyira, hogy tárlatzárás után valamennyi munkája gazdára talált.
Egy másik alkalommal Makfalvára kísértem el, ottani kiállításának anyagát szándékozott hazaszállítani. Üres kocsival tértünk meg, valamennyi cserepét megvásárolták. A mester, tarkóra tolva elmaradhatatlan kalapját, morgolódott: kezdhetem elölről a korongolást, hiszen ezeket már rég másoknak ígértem oda...
Valahányszor megfordultam Korondon, soha nem kerültem el galambdúcos kapuját. Töredelmesen be kell vallanom, hogy Tószeg zegzugos utcáiban ma sem találok egyből rá a Páll portára. Innen indult Páll L! ajos gyönyörű bokályaival világhódító útjára. Korai halálával nagy csapás érte a jó értelemben vett korondi kerámiaművészetet.
Pályáját hűséges élettársával, „ virágozó asszonyával", öröksége ápolójával, Páll Rozáliával próbáljuk felidézni:
A Páll család a XIX. században költözött Korondra Székelypálfalváról, ahol őseik is fazekasok voltak. Édesapja, idős Páll Lajos, aki szintén korongolt a múlt század ötvenes éveiben, a legfogékonyabban reagált a népművelő iparművész, Bandi Dezső, a korondi fazekasságot megreformálni igyekvő szándékaira. Gyermekei közül előbb Antal, később Ágoston is fazekas lett, lányai Magdolna, Ilona és Katalin az írókával való díszítés tudományát sajátították el.
Páll Antal 1941-ben született, tizennyolc testvéréből kilencen nőttek fel. Már tejfeles szájú gyermekként édesapja korongja mellett téblábolt. Tizenháro m évesen korongol, kóberes szekérrel járják az országot, az átalvetőben kenyérrel, szalonnával, túróval, vereshagymával. Árulják termékeiket, főleg Nagyszeben és Brassó környéki településeken. Áznak, fáznak, istállókban alszanak meg, máskor a szabad ég alatt töltik az éjszakát. Reggel a „ lovak fejét ki kellett toldani abrakos tarisznyával", addig nem indulhattak tovább.
Már befutott népművészként, ebből az időszakból számos emlékét idézte vissza, humorral színezve az őt ért megaláztatásokat. – Számtalanszor emlegette – mondja Róza asszony, hogy mennyire fukarok voltak a szászok, nem fogadták be őket éjszakára, főleg nem lakásaikba. Esetleg az istállóikban tűrték meg a fazekasokat. Reggel korán indultak tovább. Terményért árulták a korsókat, bokályokat, vékás fazekakat. Kétszer töltve gabonával, paszullyal adták az edényt, aki már háromszor töltve a dhatott túl azokon, az jó vásárt csinált. Hete! kig voltak távol otthonuktól, hiszen addig szekereztek, míg elfogyott a rakomány.
Páll Antal éltében fordulópontot jelentett az 1961-es esztendő, hiszen ekkor önállósodott. Ez fazekasnyelven azt jelenti, hogy saját égetőkatlant építhetett, s már maga piacolhatott termékeivel. Majd megnősül, feleségében kiváló munkatársra talál. Ettől kezdve Róza asszony (lánykori nevén Kovács Rozália) „ virágozza" bokályait, tányérait, aki anyanyelvi szinten sajátítja el az ősi székely motívumkincset. Antal népszerűsége egyre nő, hamarosan közismert mesterré avanzsál Tószegből. Még annak ellenére is, hogy nincs abban a szerencsés helyzetben, mint azok, akik a főút mentén bérelhetnek standot. Felkeresik őt csodálói lakásán is.
Mai szóval élve a piackutatásban nagy segítségére van az ötvenhatos események miatt börtönre ítélt, majd 1964-ben szabadult bátyja, a költő és festőművész Pá ll Lajos. Szerkesztőségeket keresnek fel Marosvásárhelyen, Kolozsváron, Temesváron. Anti bokályokat, tányérokat, Lajos festményeit viszi magával. Szerkesztőségi kiskiállításokon szerepelnek a bőröndjeikből előszedett munkák.
Egy alkalommal – meséli özvegye – Sütő Andrásnak mutatott be néhányat magával vitt díszedényeiből. Az író térült-fordult a szerkesztőségben, nem sok időre rá valamennyi munkatársa vásárlóvá lépett elő.
A siker évei a múlt század hetvenes éveire tehetőek. Magyarországon is felfigyelnek munkásságára. Egymást követik önálló kiállításai, de egyelőre csak az ország határain belül, mert a diktatúra éveiben az anyaországban nem mutathatja be alkotásait. Ennek dacára Budapesten megjelenik egy olyan kiadvány, amely a korondi fazekasság történeti és társadalmi hátterének leírásán kívül a Páll család munkásságát is bemutatja – őket tek intve a népi hitvilág és szimbolika természetes �! �rököseinek. Kocsi Márta és Csomor Lajos néprajzkutatók könyvét át kellett lopni a határon. Egyetlen ronggyá olvasott példánya ma is ennek a pállantali örökségnek megbecsült darabja.
A Székelyföld városaiban, a Partiumban rendeznek Páll Antal-kiállításokat. Első budapesti nagy sikerét 1969-ben aratja. Emlékezetes esemény marad olyan szempontból is, hogy úgy lopkodták ki Trabantokban a cserepeket, melyeket a Szilágyi Dezső téren található népművészeti egyesület székházában állítottak ki. A tárlatot Pálfi G. István nyitotta meg. Az igazi nagy nyitást mégis a rendszerváltás hozta meg számára. Szeged, Debrecen, Kiskunmajsa népszerűségének megalapozó állomásai.
Páll Antal nem csupán keramikusként ismert szülőfalujában. Még a rendszerváltás előtt, 1973-ban a régész Pászka Imrével és az író Tófalvi Zoltánnal együtt rakják le alapjait annak a falumúzeumnak, melyet aztán a hajdani népélet tárgyi emlékeivel rendeznek be. A Főút mentén megvásárolt, régi kétosztatú ház egyik helyiségében egy múlt századi fazekas festett bútorokkal berendezett szobáját, a hátsó helyiségben pedig műhelykonyháját mutatják be. Az „ első házban" régi korondi mázatlan edények és újabb kori mázas székely cserepek láthatóak, a „ hátsó házban" pedig Páll Antal kerámiáit állították ki. Itt minden évben, halálának évfordulóján megemlékező ünnepséget tartanak.
Páll Antal igényességét jellemzi: ha összehúzta szemöldökét, azt jelentette, hogy haragszik azokra, akik giccses cserepekkel rontották a színvonalas, korondi népi kerámia hitelét. Egyébként jó kedélyű, barátságos, mulató ember volt. Jól táncolt, hangszereken játszott, emberségéről példák keringenek.
Művészetéről az ugyancsak korondi születésű Tófalvi Zoltán közíró igen találóan így vélekedik : „ Szerintem itt kezdődik az igazi fazekas. ! Egy percig sem tud nyugton ülni, mert a korong bűvkörében él. Többször megcsodáltam hatalmas munkabírását, korongoló és kísérletező kedvét. Nagyon szeretem a sárga, a barna, a zöld Páll Anti alkalmazta színharmóniáját, szivárványos gazdaságát. Korond egyik legjobb, a fazekasság hagyományaihoz talán leginkább ragaszkodó keramikusát üdvözölhetjük benne. "
Páll Antal sajnálatosan korán, 1993-ban elhunyt. Mesterjegye névaláírását és a tárgy készítésének dátumát tartalmazza, mely díszedényeinek alján, talpán látható.
Emlékét hűen ápolják Korondon. Fia, ifjú Páll Antal nem csupán a korong mellett vette át helyét, de lakásán külön emlékszobát rendezett be, ahol édesapja személyes tárgyai, alkotásai tekinthetőek meg. Özvegye tovább írja „ gyönyörű virágait", immár a fia korongolta edényekre, és férje nyomdokain értékesítik termékeiket nem csupán itthon, ha nem az ország határain túl is. Rendszeres meghívottai a népművészeti kiállításoknak.
A korondi keramikusok úgy tartják, hogy a műhely sarkában az agyagból mindig marad kovásznak való. Páll Antal pedig olyan kovásza marad a korondi fazekasságnak, aki a forma és motívumkincs legjavát gyöngyözte ki magából, s melyből mindig lehet ihletet meríteni.
Kristó Tibor, Hatgita Népe
Forrás: http: //erdely. ma/nepmuveszet. php? id=32808
Termékeim között több korondi található, kérem tekintse meg őket ide kattintva! Termékeim között több szenteltvíztartó található, kérem tekintse meg őket ide kattintva! Termékeim között több vallási kegytárgy található, kérem tekintse meg őket ide kattintva! Termékeim között több Páll Antal kerámia található, kérem tekintse meg őket ide kattintva!
A termékről további nagy felbontású képek!
ÁRUIM ZÖME ANTIK ÉS RÉGI TÁRGYAKBÓL ÁLL.
SZEMÉLYES ÁTVÉTELI LEHETŐSÉG BUDAPESTEN (! IX. ) ILLETVE SZEGEDEN!
Szállítás
Termékeinket az MPL futárszolgálattal küldjük! Terjedelmes tárgyaink szállításában külön díjazás mellett tudunk segíteni! Szállítási módok az alábbiak szerint alakulnak
Személyes átvétel Budapest IX.
Személyes átvétel Szeged
MPL csomag előre utalással
MPL csomag utánvét
Fizetés
A vételár és szállítási költség kiegyenlítésére az alábbi lehetőségeket biztosítjuk
Személyes átvételkor készpénzben
Banki átutalás
Utánvét
Paypal (MasterCard, Visa)
Szállítási, átvételi idő
A termék vásárlását követően a szállítási, kézhez vételi idő az alábbiak szerint alakul belföldön
Személyes átvétel
1-5 munkanap
MPL csomag el őre utalással
2-3 munkanap
MPL csomag utánvét
1-3 munkanap
( vallás vallási keresztény kereszténység egyház egyházi pap isten isteni jézus templom templomi atya szent papi szűzmári szűz mária szentelt víztartó fácán szenteltvíztartó szenteltvíz-tartó szentelt víz tartó )
Jelenlegi
Megjegyzés küldése